شنبه ۰۶ مرداد ۰۳

چگونه از وضعيت صدور پاسپورت خود مطلع شويم؟

گذرنامه يا پاسپورت، يكي از مهمترين مدارك شناسايي اتباع هر كشور است، كه مسئوليت بررسي و ارائه آن برعهده اداره گذرنامه است.

افراد با برخورداري از اين مدرك، مجاز به ورود و خروج از مرزهاي كشور مي شوند. البته اين مدرك داراي اعتبار مشخصي (عمدتا پنج ساله) هستند، كه افراد بايد حدودا شش ماه مانده به پايان اعتبار آن، نسبت به تمديد آن ها اقدام نمايند.

در حال حاضر پيگيري صدور و تمديد گذرنامه توسط اينترنت و سرويس پيامكي اداره گذرنامه انجام مي گيرد و شما با اطلاع از اين روش ها، مي توانيد بدون مراجعه حضوري، از آخرين شرايط مدارك خود اطلاع حاصل كنيد.

در ادامه اين مقاله نحوه پيگيري غيرحضوري تمديد و يا صدور گذرنامه را به اطلاع شما برسانيم.

براي دريافت گذرنامه به چه مداركي نياز داريم؟

افراد متقاضي صدور گذرنامه بايد با مدارك زير به اداره گذرنامه مراجعه كنند:

مداركي كه مي‌بايست توسط كليه متقاضيان ارائه گردد:

اصل شناسنامه و كارت ملي و يا تأئيديه ثبت احوال براي كليه متقاضيان.

ارائه اصل آخرين گذرنامه

تصوير بيومتريك كه در دفتر پليس+10 اخذ مي‌شود

اجازه محضري براي افراد زير 18 سال از سوي پدر و يا قيم قانوني.

افراد بالاي 15 سال ضمن حضور در دفتر مي‌بايست شناسنامه عكسدار ارائه نمايند.

افراد زير 15 سال ضمن حضور در دفتر مي‌بايست گواهي اشتغال به تحصيل، دفترچه بيمه و يا گذرنامه عكسدار ارائه نمايند.

براي افراد زير 6 سال، كودك بايد در دفتر حاضر شده و ولي كودك يك قطعه عكس از كودك خود را ارائه نمايد.

بازنشستگان نظامي كه 5 سال تمام از بازنشستگي آنها نگذشته است ارائه نامه از حفاظت يگان مربوطه الزامي است.

بازنشستگان نظامي كه 5 سال از بازنشستگي آنها مي‌گذرد مي‌بايست اصل و كپي كارت كانون بازنشستگان را ارايه دهند (نيازي به ارايه گواهي از سازمان متبوع نمي‌باشد).

نظاميان شاغل مي‌بايست نامه موافقت حفاظت يگان مربوطه را ابتدا به دبيرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي ارائه نمايند.

قوانين مخصوص بانوان:

اجازه محضري براي بانوان متأهل از سوي همسر.

بانوان مقيم خارج در صورتي كه شوهر خارجي اختيار نموده باشد نيازي به اجازه محضري همسر ندارند، همچنين اقامت با گذرنامه ايراني قابل قبول است.

بانواني كه همسر آنها فوت نموده، مي‌بايست اصل گواهي فوت همسر و يا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه مي‌بايست اصل طلاق‌نامه را ارائه نمايند.

قوانين مخصوص آقايان:

ارائه اصل و كپي كارت پايان خدمت يا معافيت صرفاً هوشمند(كارت‌هاي قديمي اعتبار ندارند) و يا موافقت‌نامه سازمان وظيفه عمومي براي مشمولين.

كساني كه اقدام به تعويض كارت پايان خدمت يا معافيت قديمي به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت 24 ساعت از درخواست تعويض، مي‌توانند با ارايه برگه ثبت درخواست تعويض كارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي، درخواست صدور يا تعويض گذرنامه دهند.

آقايان بالاي 50 سال احتياج به ارائه كارت پايان خدمت ندارند.

آقايان دانشجو و يا دانش آموز براي خروج از كشور مي‌بايست نامه از محل تحصيل خود دريافت و به سازمان وظيفه عمومي تحويل نمايند.

براي تمديد گذرنامه به چه مداركي نياز داريم؟

تكميل و تحويل دو برگه فرم صدور گذرنامه

ارائه اصل آخرين نسخه پاسپورت (درصورتي‌كه هنوز اعتبار دارد)

اصل شناسنامه و كارت ملي

ارائه اصل آخرين گذرنامه

عكس بيومتريك

اجازه محضري ولي براي صدور گذرنامه افراد زير ۱۸ سال

ارائه مدرك نحوه ورود براي متولدين خارج از كشور

شناسنامه عكس‌دار براي افراد بالاي ۱۵ سال

ارائه اصل و كپي كارت كانون بازنشستگان (درصورتي‌كه ۵ سال از بازنشستگي شما گذشته است)

اجازه كتبي از حفاظت يگان (در صورتي‌كه كمتر از ۵ سال است كه بازنشسته شده‌ايد)

اگر تاريخ اعتبار پاسپورت شما گذشته است و حالا مي‌خواهيد آن را تمديد كنيد، بايد در ابتدا مدارك زير را آماده كنيد و به پليس ۱۰+ مراجعه كنيد.

دلايل تمديد گذرنامه

به پايان رسيدن تاريخ انقضا پاسپورت

گم شدن گذرنامه

خراب شدن ( آسيب فيزيكي ) گذرنامه

پر شدن تمامي صفحات پاسپورت

در صورت تغيير نام و نام خانوادگي شخص دارنده پاسپورت

در شرايطي كه فرد، درخواست تفكيك نام فرزندان از گذرنامه خود را داشته باشد.

چطور بايد نسبت به دريافت گذرنامه المثني اقدام كنيم؟

چاپ آگهي مفقودي (اختياري)

تكميل و تحويل دو برگه فرم صدور گذرنامه

اصل شناسنامه و كارت ملي

ارائه اصل آخرين گذرنامه

عكس 3*4 جديد از روبرو (سه عدد)

اعلام دليل گم شدن گذرنامه

رسيد پرداخت هزينه صدور دوباره گذرنامه

در صورت گم شدن يا مفقودي پاسپورت بايد نسبت به دريافت مجدد گذرنامه اقدام كنيد. براي دريافت گذرنامه المثني كافيست با مدارك لازم به اداره گذرنامه مراجعه كنيد.

چه كساني مي‌توانند گذرنامه بگيرند؟

تمامي افرادي كه به سن قانوني رسيده‌اند، مي‌توانند نسبت به دريافت گذرنامه اقدام كنند. البته شرايطي نيز براي افراد وجود دارد كه در ادامه به چند مورد مهم اشاره مي‌كنيم.

صدور گذرنامه براي افراد زير ۱۸ سال تنها با اجازه والدين امكان‌پذير است

اجازه صدور پاسپورت براي سربازان در صورت داشتن دستور كتبي از اداره وظيفه عمومي ممكن‌پذير است.

اجازه كتبي همسر براي خروج زن از كشور واجب است.

مدت زمان اعتبار گذرنامه چقدر است؟

همانطور كه اشاره كرديم، گذرنامه يا پاسپورت از لحظه صدور، داراي تاريخ اعتبار مشخصي است كه فرد بايد به تاريخ آن توجه كافي را داشته باشد.

عموما گذرنامه هاي صادر شده داراي اعتبار پنج ساله هستند، كه متقاضي بايد حداقل شش ماه پيش از پايان اين مدت نسبت به تمديد گذرنامه اقدام نمايد؛ در غير اين صورت ممكن است براي خروج او از كشور، مشكلاتي رخ دهد كه به اين موارد در مقاله اي مجزا خواهيم پرداخت.

مدت زمان صدور براي متقاضيان

در حال حاضر پروسه صدور گذرنامه، براي متقاضيان از طريق دفاتر پليس +۱۰ در سراسر كشور انجام مي شود؛ به اين صورت كه فرد متقاضي مي بايست با اطلاع از مدارك مورد نياز و همچنين اجازه كتبي (در مورد زنان متاهل) به يكي از دفاتر پليس الكترونيكي سراسر كشور مراجعه كرده و فرم دريافت مجوز خروج از كشور را تكميل نمايد.

در نهايت با ارائه مدارك مورد نياز، گذرنامه شما به صورت پستي ارسال خواهد شد، كه طبق تجربه مي توان گفت اين كار چيزي در حدود يك هفته الي ده روز كاري به طول مي انجامد.

گاهي اوقات مدت زمان تحويل گذرنامه، به دلايلي مختلفي ممكن است با تاخير مواجه شود، كه اصلي ترين علت آن را مي توان وجود تعطيلات مختلف و همزماني اين تعطيلات با درخواست متقاضي عنوان كرد.

در اين حالت شما مي توانيد با استفاده از روش هايي كه در ادامه به آنها اشاره مي كنيم، نسبت به پيگيري غيرحضوري مدارك خود اقدام كنيد.

نحوه پيگيري صدور و تمديد گذرنامه

اگر به تازگي نسبت به صدور گذرنامه اقدام كرده‌ايد اما هنوز پاسپورت شما بعد از گذشت ۱۴ الي ۲۰ روز به دستتان نرسيده، مي‌توانيد از يكي از روش‌هاي غير حضوري زير براي پيگيري گذرنامه و اطلاع از آخرين وضعيت آن استفاده كنيد.

  • استعلام گذرنامه از طريق پيشخوان ۲۴
  • پيگيري گذرنامه از ۱۱۰۰
  • استعلام وضعيت گذرنامه از پست
  • استعلام گذرنامه پليس من

استعلام گذرنامه براي خروج از كشور از طريق پيشخوان ۲۴

پيگيري وضعيت گذرنامه از اداره گذرنامه كار سخت و وقت‌گيري است. در گذشته تمام افراد از روش حضوري استعلام مي‌گرفتند. اما امروزه روند انجام كار ساده‌تر شده و شما مي‌توانيد تنها با يك كليك استعلام بگيريد و آخرين نتايج و جزئيات را مشاهده كنيد.

براي استعلام پاسپورت نياز است ابتدا وارد سايت يا اپليكيشن پيشخوان ۲۴ شويد و گزينه وضعيت گذرنامه را انتخاب كنيد. سپس نياز است شماره تماس و كد ملي خود را وارد كنيد تا نتيجه استعلام وضعيت گذرنامه را به شما نمايش دهد.

پيگيري گذرنامه از سامانه پيامكي ۱۱۰۰

يكي ديگر از روش‌هاي استعلام وضعيت گذرنامه ارسال عدد ۱ به شماره ۱۱۰۰ است. البته بايد توجه داشته باشيد با ارسال هر پيامك مبلغ ۱۵۰ تومان كسر مي‌شود. بعد از ارسال پيامك نياز است منتظر جواب سامانه بمانيد. البته چند روزي است كه سامانه پاسخگو نيست و به همين دليل استفاده از اين روش‌ را به شما توصيه نمي‌كنيم.

استعلام گذرنامه از پليس من

در كنار خدمات مختلف پليس من مي‌توانيد از امكان پيگيري پاسپورت نيز استفاده كنيد. براي انجام كار نياز است ابتدا وارد صفحه اصلي اپليكيشن پليس من شويد. از بين سه گزينه موجود، گذرنامه و بعد از آن گزينه استعلام گذرنامه را انتخاب كنيد. حالا براي احراز هويت، بايد كد ملي و شماره تماستان را وارد كنيد. سپس نياز است نسبت به پرداخت مبلغ ۵۲۰۰ تومان اقدام كنيد. در غير اين صورت به دليل عدم موجودي حساب، امكان استعلام براي شما سلب خواهد شد.

استعلام وضعيت گذرنامه از پست

اگر قبلا درخواست صدور پاسپورت را داده‌ايد و حالا منتظر اين هستيد تا گذرنامه از طريق پست براي شما ارسال شود. مي‌توانيد براي پيگيري وضعيت آن وارد سايت پست شويد. سپس در اين مرحله نياز به وارد كردن كد مرسوله ۱۶ رقمي داريد تا متوجه شويد كه بسته در كدام وضعيت قرار دارد.

نكته ۱: تا پيش از اين شما مي‌توانستيد از روش استعلام وضعيت گذرنامه اينترنتي استفاده كنيد. براي استفاده از اين روش كافي بود كد *193# را شماره‌گيري كنيد يا وارد سايت tiznet.ir شويد تا از آخرين وضعيت گذرنامه مطلع شويد و ببينيد كه چرا هنوز پاسپورت خودتان را دريافت نكرده‌ايد اما چند وقتي است كه اين دو روش كار نمي‌كنند و شما نمي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد.

نكته ۲: يكي از روش‌هاي استعلام وضعيت گذرنامه با كد ملي، شماره‌گيري كد *110# بود كه تا مي‌توانستيد به كمك آن از وضعيت پاسپورت مطلع شويد اما فعلا اين گزينه جز خدمات در دست اقدام است و امكان استفاده از آن وجود ندارد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.