چه كساني ممنوع‌الخروج مي‌شوند؟

آشنايي با خدمات الكترونيك

سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

چه كساني ممنوع‌الخروج مي‌شوند؟

گاهي افراد به دلايل مختلف از جمله دلايل مالي، قضايي و … اجازه خروج از كشور را نداشته و يا به اصطلاح ممنوع الخروج مي شوند. در ادامه به جزئيات بيشتر در اين زمينه خواهيم پرداخت.

ممنوع الخروجي چيست؟

ممنوع الخروجي به زبان ساده به اين معنا است كه شخص اجازه خارج شدن از كشور خود را ندارد. با اين حال ممنوع الخروجي امري نيست كه افراد نسبت به آن آگاهي داشته باشند و معمولا هنگا‌‌مي‌كه قصد سفر به يك كشور خارجي را دارند متوجه اين موضوع ‌‌مي‌شوند. پس لازم است تا افراد پيش از سفر و خريد بليط به نحوي از وضعيت خود نسبت به ممنوع الخروج بودن مطلع باشند تا دچار مشكل نشوند.

علل ممنوع الخروجي چيست؟

سوالي كه در اينجا مطرح مي شود اين است كه اصولا چه افرادي اجازه خروج از كشور را ندارند و به طور كلي چه عواملي سبب ممنوع الخروجي مي شود. از جمله اين عوامل مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • كساني كه بدهي قطعي مالياتي دارند و متخلفين از انجام تعهدات ارزي.
  • اشخاصي كه توسط راي دادگاه بدهكار شناخته شده يا بخاطر صدور اجراييه در اجراي ثبت اسناد و املاك كشور، از طرف دولت بدهكار شناخته ‌‌مي‌شوند.
  • افرادي كه به دلايلي مانند سرقت، تكدي گري و كلاهبرداري و يا هر جرم ديگري در خارج از ايران داراي سوء شهرت هستند.
  • اشخاصي كه بنا به دليل مغايرت سفر خارجي آنان با مصالح جمهوري اسلا‌‌مي‌، از سفر آنان به خارج از كشور ممانعت ‌‌مي‌شود. به طور معمول مقامات قضايي به اين اشخاص در اين زمينه يك ابلاغيه كتبي را ارسال ‌‌مي‌كنند.
  • افرادي كه اخذ گذرنامه و خروج از كشور آن ها، به اراده فرد ديگري مانند پدر، شوهر و قيم محول شده باشد (اشخاص زير 18 سال با اجازه كتبي ولي و قيم آن ها و زنان شوهردار با موافقت كتبي شوهر و در موارد اضطراري با اجازه دادستان مي توانند براي خروج از كشور گذرنامه دريافت كنند).
  • بدهكاران بانكي (و بدهكاري كه به دليل عدم معرفي مال يا عدم دسترسي به اموال وي به درخواست بستانكار وفق مقررات از خروج وي از كشور جلوگيري مي شود).
  • تما‌‌مي‌ بدهكاراني كه از پرداخت ماليات فرار كرده اند.

چه سازمان هايي مي توانند شخصي را ممنوع الخروج كنند؟

الف) دادسرا

دادسرا يكي از مراجعي است كه مي تواند حكم ممنوع الخروجي براي فردي صادر كند. وقتي كه به اتهامات يك متهم رسيدگي شد چنانچه احتمال ارتكاب جرم توسط آن شخص بالا باشد و همچنين امكان اين كه از كشور خارج و خود را مخفي كند نيز وجود داشته باشد، اين شخص را از طريق دادستاني كل كشور ممنوع الخروج مي كنند.

ب) دادگاه هاي حقوقي

يكي ديگر از مراجعي كه امكان صدور حكم ممنوع الخروجي شخصي را دارد دادگاه هاي حقوقي است. البته وكيل اصفهان بيان مي كند كه اين مرجع صرفا در مرحله اجراي احكام اين امكان را دارند كه شخصي را ممنوع الخروج كنند.

به عبارت ديگر ممكن است كه فردي به دليل بدهي كه دارد به طرف ديگر و يا چون تعهداتش را اجرا نكرده است، طرف مقابل در مرحله ي اجراي حكم درخواست ممنوع الخروجي وي را بكند تا به اين طريق از خروج او و عدم پرداخت دين و يا اجرا نكردن تعهد قراردادي جلوگيري كند.

ج) اداره ثبت

اداره ي قبت نيز يكي از مراجعي است كه اين امكان را دارد فرد را ممنوع الخروج كند. زماني كه شخصي به موجب يك سند لازم الاجرا يا رسمي بدهكار باشد مثل چك يا مهريه و اقدامي براي پرداخت آن نكند طلبكار مي تواند بخواهد كه وي را ممنوع الخروج كنند.

د) بانك مركزي

بانك مركزي كي از مراجعي است كه مي تواند در مورد بدهكاران بانكي حكم ممنوعيت خروج صادر كند. در صورتي كه كسي مبلغ قابل توجهي به بانك بدهكار باشد و احتمال داشته باشد كه براي فرار از پرداخت از كشور خارج شود، بانك مركزي از طريق دادستاني كل كشور اقدام به مممنوع الخروج كردن او مي كند.

هـ) اداره دارايي

اداره ي دارايي نيز مانند بانك مركزي اگر تشخيص دهد يكي از بدهكاران مالياتي ممكن است براي فرار از پرداخت به خراج از ايران برود، مي تواند از طريق دادستاني كل كشور حكم ممنوع الخروجي او را بگيرد.

اپليكيشن استعلام ممنوع الخروجي پيشخوان24

در گذشته كه خبري از پيشرفت تكنولوژي و اينترنت پر سرعت نبود، تمامي افراد بايد براي پيگيري به اداره گذرنامه مراجعه مي‌كردند اما امروزه فرايند استعلام خيلي سريع‌تر از قبل شده است. يكي از ساده‌ترين و در دسترس‌ترين روش‌هاي استعلام ممنوع الخروجي، استفاده از اپليكيشن استعلام ممنوع ‌الخروجي با كد ملي پيشخوان ۲۴ است. براي مشاهده نتيجه استعلام با جزئيات نياز به شماره موبايل و كد ملي داريد.

استعلام ممنوع ‌الخروجي با اپليكيشن پليس من

يكي از روش‌هاي استعلام ممنوع‌الخروجي پليس + ۱۰ استفاده از اپليكيشن پليس من است. شما مي‌توانيد با پرداخت ۵۲۰۰ تومان و وارد كردن شماره تماس و كد ملي‌تان نسبت به استعلام ممنوع‌الخروجي خود در كوتاه‌ترين زمان اقدام كنيد. هم‌چنين مي‌توانيد نتيجه استعلام ممنوع‌الخروجي epolice.ir را از طريق دانلود اپليكيشن پليس مشاهده كنيد.

استعلام ممنوع ‌الخروجي قوه قضاييه

استعلام ممنوع‌الخروجي با كد ملي، يكي ديگر از روش‌هاي استعلام ممنوع‌الخروجي است. براي استفاده از سرويس ثبت من قوه قضاييه بايد به نشاني exitban.ssaa.ir مراجعه كنيد. براي استعلام ممنوع‌الخروجي نياز به كد ملي و وارد كردن اطلاعات شخصي خود داريد تا از آخرين وضعيت ممنوع‌الخروجي خود مطلع شويد.

استعلام ممنوع ‌الخروجي چك برگشتي

براي استعلام ممنوع‌الخروجي اجراي اسناد رسمي و استعلام ممنوع‌الخروجي چك برگشتي مي‌توانيد به سامانه ثبت اسناد و املاك كشور مراجعه كنيد. براي مشاهده آخرين وضعيت خروج از كشور نياز به اطلاعاتي مانند شماره كد ملي، نام پدر، نام و نام خانوادگي و شماره شناسنامه داريد. توجه داشته باشيد كه شما به كمك اين سايت مي‌توانيد از وضعيت اجازه خروج كشور تمام پرونده‌هاي قضايي مطلع شويد.

استعلام ممنوع‌ الخروجي مالياتي با كد ملي

براي مشاهده وضعيت ممنوع‌الخروجي و پيگيري بدهي مالياتي خود مي‌توانيد به سازمان امور مالياتي به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه كنيد و ببينيد كه آيا بدهي مالياتي و اجازه خروج از كشور را داريد يا نه!‍

استعلام ممنوع‌ الخروجي از اداره گذرنامه

اگرچه امروزه بيشتر افراد ترجيح مي‌دهند كه براي استعلام ممنوع‌الخروجي خود از روش‌هاي غير حضوري استفاده كنند اما هنوز هم خيلي از افراد هستند كه ترجيح مي‌دهند از روش حضوري استفاده كنند. در اين بين براي استعلام ممنوع‌الخروجي كيفري مي‌توانيد به صورت حضوري به اداره گذرنامه مراجعه كنيد يا از اپليكيشن پيشخوان ۲۴ و پليس من استفاده كنيد.

استعلام ممنوع‌الخروجي سامانه ثبت

براي اطلاع از آخرين وضعيت ممنوع ‌الخروجي پرونده‌هاي ثبتي مي‌توانيد به سايت سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مراجعه كنيد. هم‌چنين در شرايط زير مي‌توانيد از سايت my.ssaa.ir استفاده كنيد و نتيجه استعلام ممنوع‌الخروجي خود را مشاهده كنيد.

استعلام ممنوع ‌الخروجي مهريه

استعلام ممنوع ‌الخروجي فرزند

درصورتي‌كه بعد از استعلام ممنوع ‌الخروجي نظاميان، اجازه خروج از كشور را نداشتيد، مي‌توانيد با مراجعه به اداره گذرنامه اجازه موقت خروج از كشور را دريافت كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.