روش‌هاي پيگيري كارت ماشين

آشنايي با خدمات الكترونيك

سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

روش‌هاي پيگيري كارت ماشين

هر خودرويي كه توليد مي‌شود يك كارت ماشين دارد كه همه مشخصات آن در اين كارت درج شده است. هر كسي كه اين كارت ماشين را در اختيار داشته باشد، صاحب آن ماشين است و مي‌تواند مالكيت خود را با ارائه كارت ماشين ثابت كند. بنابراين هر كسي كه خودرويي را خريداري كند بايد در مرحله اول براي پيگيري كارت ماشين خود اقدام كند.

حال در اين ميان مشكلاتي در مورد پيگيري كارت ماشين وجود دارد كه افراد زيادي با آن درگير هستند و گزارش‌ هاي مختلفي از مشكلات آن‌ها روزانه منتشر مي‌گردد. بنابراين در راستاي تسهيل پيگيري كارت ماشين قصد داريم در اين مقاله در مورد روش‌هاي پيگيري كارت ماشين صحبت كنيم.

كارت خودرو

زماني كه خودرويي را خريداري مي‌كنيد به شما يك كارت ماشين داده مي شود كه اين كارت نشان‌ دهنده مالكيت خودرو است. هر وقت كه از ماشين استفاده مي‌كنيد بايد كارت ماشين را به همراه داشته باشيد تا در مواقع ضروري از آن استفاده كنيد. معمولا در هر كارت ماشين اطلاعاتي در مور د مشخصات خودرو و مشخصات مالك خودرو درج مي‌گردد كه در بخش مشخصات خودرو اطلاعاتي مانند شماره پلاك، نوع خودرو و مدل آن در كنار رنگ، سيستم، ظرفيت، شماره موتور، شماره شاسي، اتاق، تيپ خودرو و غيره قيد مي‌شود.

در بخش مشخصات مالك خودرو نيز اطلاعاتي در رابطه با صاحب فعلي خودرو مانند نام مالك، شماره ملي/شماره شناسنامه، نام پدر و كد پستي نوشته مي‌شود. هر كارت ماشين براي خود يك شماره VIN (Vehicle Identification Number) منحصر به فردي دارد كه به عنوان شماره شناسايي خودرو شناخته مي‌شود. رمزگشايي اين كد نشان مي‌دهد كه اين خودرو توسط چه شركتي ساخته شده است، منطقه ساخت آن كجا است و مدل خودرو چه مي‌باشد. هم‌چنين اطلاعات مهم ديگري مي‌توان به كمك اين كد دريافت كرد كه روي كارت ماشين نوشته شده است.

اهميت پيگيري كارت ماشين چيست؟

شايد عده‌ اي از خود سوال كنند كه اهميت داشتن كارت ماشين چيست و چرا بايد كارت ماشين را پيگيري كنيم؟ در اين خصوص بايد بيان كرد كه داشتن كارت ماشين به شما كمك مي‌كند تا در هر موقع ضروري مالكيت خودرو را به راحتي ثابت كنيد و اگر دچار خلافي خودرو يا اتفاق ديگري شديد مي‌توانيد تنها با نشان دادن كارت ماشين خود مالكيت خود را ثابت كنيد. مثلا در صورتي كه ماشين شما به پاركينگ منتقل شده باشد مي‌توانيد با نشان دادن كارت ماشين خود و پرداخت جريمه ترخيص آن خودرو را از پاركينگ خارج كنيد. بنابراين بسيار لازم است كه شما به هنگام خريد خودرو صفر يا كاركرده كارت ماشين آن را دريافت كنيد و عدم انجام اين كار ممكن است منجر به بروز مشكلاتي براي شما شود.

نحوه پيگيري كارت ماشين چگونه است؟

بعد از آن كه به اهميت پيگيري كارت ماشين پي برديد نوبت به نحوه پيگيري كارت ماشين است تا شما به كمك اين روش بتوانيد كارت ماشين خود را پيگيري كنيد. در حال حاضر چند روش براي پيگيري كارت خودرو وجود دارد كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

استعلام كارت خودرو با كد ملي در سامانه پيشخوان ۲۴

پيشخوان ۲۴ اين امكان را در اختيار كاربران قرار داده است تا بتوانيد براي پيگيري كارت خودرو از سرويس استعلام كارت خودرو با كد ملي استفاده كنيد. شما با اين سرويس مي‌توانيد علاوه بر مشاهده وضعيت سند، از وضعيت كارت خودرو، تاريخ چاپ كارت و باركد پستي كارت خودرو نيز باخبر شويد.

استعلام كارت ماشين با پلاك از سامانه قبضينو

قبضينو امكان استعلام كارت و سند مالكيت خودرو را در اختيار تمام مالكان خودرو قرار داده تا بتوانيد از آخرين وضعيت صدور و ارسال كارت و سند خودرو خود مطلع شوند. براي استفاده از اين امكان بايد شماره تلفن همراه، كد ملي و شماره پلاك مالك اصلي خودرو را در سايت يا اپليكيشن قبضينو و در بخش كارت و سند مالكيت خودرو وارد كنيد تا جزئيات كامل اين سرويس شامل باركد پستي كارت خودرو، وضعيت سند، تاريخ چاپ كارت، وضعيت كارت خودرو و تاريخ چاپ سند براي شما نمايش داده شود.

پيگيري كارت ماشين از پست

براي پيگيري و استعلام كارت ماشين از طريق پست نياز است به نشاني najatracking.post.ir مراجعه كنيد. سپس بايد شماره پلاك و كد امنيتي نمايش داده شده را وارد كنيد. در نهايت اگر كارت خودرو يا سند مالكيت آن در سامانه مرسولات پستي باشد، كد مرسوله نمايش داده مي‌شود كه مي‌توانيد براي اطلاع از آخرين وضعيت مرسوله پستي از طريق سايت tracking.post.ir يا از سرويس پيگيري مرسولات پستي پيشخوان ۲۴ استفاده كنيد.

راهور ۱۲۰ استعلام كارت ماشين

يكي از روش‌هاي آنلاين براي استعلام كارت ماشين سايت راهور ۱۲۰ به نشاني rahvar120.ir است. در اين قسمت نياز است گزينه رهگيري مدارك سازماني را انتخاب و سپس با وارد كردن شماره پلاك در سايت najatracking.post.ir مي‌توانيد نتيجه استعلام را مشاهده كنيد.

پيگيري كارت خودرو از طريق پيامك

بسياري از كاربران به دنبال راهي هستند تا بتوانند از طريق ارسال پيامك از آخرين وضعيت كارت خودرو مطلع شوند؛ اما متأسفانه در حال حاضر امكان پيگيري كارت خودرو از طريق پيامك وجود ندارد.

پيگيري كارت خودرو از طريق تلفن

درصورتي‌كه به اينترنت دسترسي نداريد و مي‌خواهيد به صورت غير حضوري و غير آنلاين از آخرين وضعيت كارت خودرو خود مطلع شويد، مي‌توانيد با شماره 8847000 تماس بگيريد.

پيگيري كارت ماشين از طريق كد دستوري

يكي ديگر از روش‌هاي استعلام كارت خودرو شماره‌گيري كد *110# است كه پليس +۱۰ براي استفاده آسان كاربران در اختيار تمام كاربران قرار داده است. البته در حال حاضر اين سرويس در دست راه‌اندازي است و نمي‌توانيد از آن استفاده كنيد.

صدور كارت ماشين چقدر زمان لازم دارد؟

اصولا صدور كارت ماشين در بهترين حالت 10 روز زمان مي‌برد. اما در صورتي كه مشكلاتي در اين روند به وجود بيايد ، آنگاه مدت زمان صدور آن بيشتر از 10 روز حتي به مدت چند ماه طول مي‌كشد. زيرا در برخي مواقع دارندگان خودرو آدرس پستي خود را اشتباه درج مي‌كنند. به همين دليل وقتي پستچي به آدرس محل زندگي آن‌ها مراجعه مي‌كند متوجه اشتباهي آدرس مي‌شوند. به همين دليل كارت ماشين به اداره پست برگشت مي‌خورد.

البته اداره پست وظيفه دارد 3 بار براي تحويل كارت ماشين به آدرس پستي آن تلاش كند. اما در هر سه بار موفق به تحويل آن نشود به مدت 3 ماه كارت ماشين در اداره پست مي‌ماند تا شما شخصا براي دريافت آن اقدام كنيد. اما اگر دارندگان خودرو در اين مدت به اداره پست مراجعه نكردند ، آنگاه براي پيگيري كارت ماشين خود بايد به ناجا مراجعه كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.